Trelleborg
Arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att bidra till kommunens tillväxt genom att skapa förutsättningar för: Självständiga/självförsörjande kommuninvånare och Livslångt lärande/kompetensförsörjning
Arbetsmarknadsförvaltningen
Detta genom att främja självförsörjande kommuninvånare, leverera utbildningar som bidrar till kompetensflöden och livslångt lärande där arbetsgivare får tillgång till rätt kompetens samt samordnad service till företag.
Vår övergripande vision är att vara motor för kompetensförsörjning och tillväxt.
I detta arbete fokuserar vi på behovet av livslångt lärande och att en ökad polarisering och utsatthet samt komplexa samhällsutmaningar kräver nya arbetssätt.
I förvaltningen arbetar drygt 100 kompetenta och engagerade medarbetare. Organisationen består av tre avdelningar: Arbetsmarknad, Kvalitet och samordning samt Utbildning och näringsliv.
Sedan september 2021 deltar Arbetsmarknadsförvaltningen även i ett unikt samarbete med Svedala kommun vilket innebär att förvaltningen ansvarar för Svedala kommuns hantering av försörjningsstöd samt samtliga arbetsmarknadsinsatser som är kopplade till detta.